tiistai 15. maaliskuuta 2011

Pullantuoksuinen äiti

in your dreams!!!

Miten voikaan ihmisen saada raivon valtaan semmoinen asia kuin pullataikina?

Niin täydellinen kuin olenkin (ironiaa, jos joku ei tajua), niin kaapissani on aika iso luuranko. Se on oikein semmoinen iso ja ruma ranko. Minä, joka osaan vaihtaa autonrenkaan, lamput, öljyt, käyttää porakonetta, yhdistää hifilaitteita ja korjata vaikka mitä. Minä, joka teen ihan törkeen hyvää lasagnea (ainakin muutaman ihmisen mielestä), maailman parasta jauhelihakastiketta, sikahyvää meksikolaisruokaa ja kaikkea kanasta.
Minä.

Minä_en_perkele_osaa_leipoa_pullaa.

Tai siis osaan. Jos joku muu tekee sen helvetin taikinan.

Ei se kohoa. Ei sitten millään. Ei kuivahiivalla, ei tavan hiivalla. Ei emännän parhailla eikä toiseks parhailla jauhoilla. Ei kohoa, vaikka nesteen lämpötilan mittaisi lasten kylpyvesimittarilla, kun mun oma kädenlämpöisyys on mun mielestä joku 48 astetta niin ei auta luottaa siihen tietoon. Ei kohoa kananmunalla eikä ilman, ei niin, että voin sulattaa ja viilentää maidolla. Eikä niin, että voin vaivaa taikinan joukkoon. Eikä kohoa juoksevalla margariinillä, ei öljyllä eikä voilla. Ei kohoa, vaikka kohottais yön yli.
Kun se vaan EI kohoa.

Lopetin pullataikinayritykset virallisesti viime syksynä, kun kerta kaikkiaan ketutti kaksi ketuiksi mennyttä taikinaa. No eiköhän sitten naapurin, epäilemättä kymppiäiti, nainen ollut leiponut pullaa ja töistä kotiin tullessani, työäitimorkkiksissa, kymppiäitipuuskassa, päätin, että mä kans. Ei olis kannattanut. Nyt joutuu perhe syömään kivipullaa, koska ne ei kehtaa sanoa että ei hitto tämmöstä kukaan syö.

Tai sit menen naapuriin ja sanon, että tänne sitä pullaa ja sassiin. Mutta minä lopetin nyt, täysin virallisesti pullanleipomisen. Ja comebackia ei tule.

3 kommenttia:

  1. Mä opin Hämeessä leipomaan erinomaista pullaa, mutta sieltä tultuani olen tasan kerran leiponut kotona ja huomattavasti heikommalla menestyksellä. Pitäisikin kokeilla joku päivä... =)

    VastaaPoista
  2. Ai ihme, kun minun mielestäni pullataikina on suurin piirtein se ainoa, joka ei voi mennä pieleen... No, jos syntyy maailman parasta jauhelihakastiketta, herkkulasagnea ym. niin pullaahan voisi käydä niillä vaihtamassa naapurista. :-)
    Tuliko kivipullien paistamisesta edes ihana tuoksu? Jos se vähän lohduttaisi? ;-)

    VastaaPoista
  3. Moikka,
    kivipullat tuoksui ihan tosi hyvältä ja maistuikin ihan hyviltä, mutta heti kun ne viileni, ne muuttui kiveksi. Täytyis ehkä patentoida toi mun pullataikina, olis varmaan hyvä betoninkorvike... =).
    Sain systeriltäni nyt uuden pullareseptin, johon tulee lisäksi leivinjauhetta. Ehkä mä vielä sen kokeilen, mutta sit kyllä loppuu. Joku mättää ja pahasti mun pullataikinoissa =).

    VastaaPoista